Jak przygotować się do spotkania z pośrednikiem
Przed spotkaniem z pośrednikiem finansowym warto przeanalizować swoją sytuację finansową (przeliczyć wydatki i przychody) oraz zdobyć informacje na temat produktu, którym jesteśmy zainteresowani. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i usprawni rozmowę.
Przed wyborem profesjonalnego pośrednika warto również sprawdzić, czy jest on zrzeszony w Związku Firm Pośrednictwa Finansowego. Więcej o wyborze odpowiedniego eksperta finansowego przeczytasz tutaj.
Jeśli chcesz wziąć kredyt hipoteczny, przed spotkaniem z pośrednikiem warto również przygotować potrzebne dokumenty.
Dokumenty, które warto przygotować, jeśli chcemy ubiegać się o kredyt hipoteczny:
- identyfikujące oraz potwierdzające stan cywilny kredytobiorcy - potwierdzają one tożsamość kredytobiorcy oraz pod pewnymi względami informują bank o jego sytuacji rodzinnej.
Do takich dokumentów należą:- dowód osobisty oraz drugi dokument tożsamości ze zdjęciem, np. prawo jazdy, paszport, legitymacja ubezpieczeniowa;
- w przypadku intercyzy - umowa w formie aktu notarialnego stwierdzającą rozdzielność majątkową;
- w przypadku separacji czy rozwodu małżonków - prawomocne orzeczenie sądu potwierdzające taki stan rzeczy;
- dotyczące osiąganych dochodów - potwierdzają zatrudnienie kredytobiorcy oraz wysokość uzyskiwanego przez niego dochodu. W zależności od rodzaju zatrudnienia, dokumenty te nie będą jednakowe.
- W przypadku umowy o pracę konieczne jest wypełnienie przez zakład pracy bankowego zaświadczenia o zatrudnieniu i wysokości uzyskiwanego przez kredytobiorcę dochodu.
- Gdy dochody kredytobiorcy osiągane są z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej bank wymaga od kredytobiorcy nieco innych dokumentów. Są nimi: - decyzja o nadaniu numeru REGON oraz NIP; - zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej bądź też inny dokument, który poświadcza fakt prowadzenia działalności gospodarczej; - zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami; - zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu ze składkami; - deklaracje PIT za ubiegły rok.
- Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i rozliczające się z Urzędem Skarbowym na zasadach ogólnych, mają obowiązek przedstawienia bankowi podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
- Osoby rozliczające się z Urzędem Skarbowym na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zobowiązane są dostarczyć do banku oświadczenia o wysokości dochodów w roku bieżącym oraz ewidencji przychodów pokazującej uzyskane w roku bieżącym przychody. Dodatkowo niektóre banki wymagają dołączenia wyciągu z rachunku bieżącego firmy.
- Ci, którzy prowadząc działalność rozliczają się z Urzędem Skarbowym na zasadzie karty podatkowej, muszą dostarczyć bankowi aktualną decyzję Urzędu Skarbowego określającą wysokość podatku w formie karty podatkowej.
- W sytuacji, gdy dochody kredytobiorcy uzyskiwane są z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia, bank wymaga dodatkowo przedstawienia kopii umów z ostatnich 12 miesięcy wraz z rachunkami oraz deklaracji podatkowej PIT, co najmniej za ostatni rok. Niekiedy konieczne jest także dołączenie wyciągu z rachunku bankowego.
- dotyczące nieruchomości - dokumenty te są niezwykle ważne, gdyż dotyczą bezpośrednio przedmiotu kredytowania i zabezpieczenia kredytu. Będą one inne przy nieruchomości nabywanej na rynku pierwotnym, a inne, gdy na rynku wtórnym.
- W przypadku rynku pierwotnego podstawowymi dokumentami są:
- umowa przedwstępna z deweloperem;
- odpis z księgi wieczystej gruntu, na którym realizowana jest inwestycja;
- wypis z ewidencji rejestru gruntów, dotyczący działki, na której prowadzona jest inwestycja;
- dokumenty dotyczące samego dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej (odpis KRS);
- prawomocna decyzja o pozwoleniu na budowę;
- pozwolenie na użytkowanie lub potwierdzenie przyjęcia budynku do użytkowania bez zastrzeżeń przez właściwy urząd, jeśli budowa została już zakończona;
- promesa z banku o bezobciążeniowym zwolnieniu hipoteki;
- kopie pełnomocnictw osób reprezentujących dewelopera (gdy nie figurują w Krajowym Rejestrze Sądowniczym).
- W przypadku nabywania nieruchomości na rynku wtórnym do wniosku kredytowego należy dołączyć:
- umowę przedwstępną nabycia nieruchomości;
- odpis z księgi wieczystej prowadzonej dla mieszkania lub domu;
- dokumenty potwierdzające posiadanie praw do nieruchomości przez zbywcę; W przypadku, gdy nieruchomość stanowi własność spółdzielni mieszkaniowej, należy dołączyć zaświadczenie ze spółdzielni o otrzymaniu przydziału oraz zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami.
- W przypadku rynku pierwotnego podstawowymi dokumentami są:
- dotyczące innych zobowiązań finansowych
- kopie umów i dowodów ostatnich płatności lub zaświadczenia z banku o dokonaniu całkowitej spłaty zobowiązania